Statista’nın yayımladığı datalara nazaran, dijital müzik servislerinin 2022’de 776,2 milyon olan kullanıcı sayısının 2027’ye kadar 1 milyarı aşması bekleniyor.
Geleneksel müzik tüketimi ve pazarlama alışkanları, yerini dijital uygulamalara bıraktı. 10 yıllık bir süreçte yaşanan bu değişim, insanların müzik yapıtlarına daha kolay ulaşmasını sağlıyor. Statista’nın yayımladığı datalara nazaran, dijital müzik servislerinin 2022’de ulaştığı kullanıcı sayısı 776,2 milyon oldu. Bu sayının 2027’ye kadar 1 milyarı aşması bekleniyor. Bununla birlikte bu yıl 30,33 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşan pazarın, 5 yıl içinde 43,63 milyar dolara yükseleceği öngörülüyor. Gün geçtikçe büyüyen pazar karşısında birçok sanatçı da yeni yapıtlarını artık birinci olarak bu platformlarda yayınlayarak gelir elde ediyor.
Yüzün üzerinde sanatkara danışmanlık ve dijital müzik pazarlama hizmeti veren Bohemian Office ise dijital müzik servislerinin sanatkarlar tarafından bir gelir kaynağı değil, irtibat aracı olarak kullanılması gerektiğine dikkat çekiyor. Şirketin Müzik Pazarlama Stratejisti Soner Akkaya, dijital müzik servislerinin yeni algoritmalarından bahsetti.
“Ciddi rekabete sebep oluyor”
Dijital müzik servislerinin konvansiyonel pazarlama tekniklerine bir alternatif olduğunu belirten Soner Akkaya, bu platformların sanayi üzerindeki tesirini şöyle açıkladı:
“Özellikle müzik dağıtım ve pazarlama metotları çok değişti. Dolaylı yoldan müzik piyasasında önemli rekabete sebep oluyor. Yakın geçmişte bir sanatçı 3 ayda bir tekli (single) yayınlayıp algoritmayı etkileyebiliyorken, rekabetten sıyrılmak için artık neredeyse ayda bir müzik çıkarması gerekebiliyor. Sanatkara nazaran değişen bir durum. Kitlenin müzik tükettiği mühlet bu kadar süratli artmıyorken içeriklerin artıyor olması rekabete sebep oluyor. Kısır döngü üzere görünebilir lakin yeni ekosistem daima keşfedilir olmayı gerektiriyor.”
“Makine ile empati yapmak gerekiyor”
Algoritmanın dinleyicinin alışkanlıklarına nazaran şekillendiğini aktaran Soner Akkaya, “Müzik akışı hizmetleri bunu yaparken sanatçı kataloğunun genel bilgilerinden fazla, dinleyicilerinin etkileşim datalarından besleniyor. Sanatçıyı Türkçe Rock üzere geniş bir janr ile ilişkilendirmek yerine, dinleyicisini o anki ruh haline kadar anlamaya çalışıyor. Müzik servislerinin hedefi kullanıcıyı uygulamada mümkün olduğunca uzun mühlet tutmak. Makine ile empati yapmak gerekiyor” dedi.
Sanatçıların yayın planını belirlerken birinci dikkate aldıkları servisin Spotify olduğunu aktaran Soner Akkaya, “Spotify, şu an için en gelişmiş algoritmaya sahip müzik servisi. Birden fazla senaryoda sanatçı ne kadar büyük kitleye sahip olursa olsun, ‘unicorn’ diye tabir edebileceğimiz kitlesiyle Spotify’daki algoritma erişiminde önemli büyüme gözlemlemiyorsak, çalıştığımız sanatkarlara tekli yayınlaması konusunda ısrarcı olabiliyoruz. Bunun nedeni istikrarlı müzikler yayınlayarak etkileşimi artırmak. Bu sonuca ulaşmak için evvel dinleyicinin ilgisini çekmek gerekiyor” tabirlerini kullandı.
“Müzik pazarlama şirketleriyle çalışmaları da rastgele bir sonucu garanti etmiyor”
Dijital müzik servislerinin, dinleyicilerin ilgi duyduğu müzik çeşitlerini değiştirmede tesirinin zayıf olduğunu söyleyen Soner Akkaya, “Müzik servislerinin algoritması, bir müzik alt cinsinin keşfedilmesini tam manasıyla sağlamıyor. Fakat dinleyici hali hazırda ilgi duyduğu müzik çeşidindeki yeni müziklere çok rahat maruz kalıyor. Bunun yanı sıra algoritma gözünde eski diyebileceğimiz müzikler da yıllar sonra yine gündeme gelebiliyor. Örneğin Onurr’un yazdığı ve Simge’nin seslendirdiği ‘Aşkın Olayım’ çalma listelerini yıllar sonra tekrar alt üst etti. Sanatkarın yeni yayınladığı bir müziğin çalma listelerine girmesi, eski müziklerinin da tekrar keşfedilmesinin önünü açıyor. Sıkıntı büsbütün yapıtın kalitesiyle ve dinleyiciyi yakalamasıyla ilgili” diye konuştu.
Yeni bir sanatkarın müziğini kitlesi kabullendiğinde, yasal ve algoritma dostu müzik pazarlama formüllerini takip ettiğinde, dijital müzik servislerinin her vakit dayanak olduğunun altını çizen Bohemian Office Müzik Pazarlama Stratejisti Soner Akkaya, kelamlarını şöyle sonlandırdı:
“Sanatçılar, dijital müzik servislerindeki dinlenmelerini artırmak için kampanya yaparken dikkatli davranmalı. Müzik servislerinin algoritmalarını tetikleme niyetiyle hayalet dinlenmelerden ve adapsız dinlenme yönlendirecek çalma listelerinden uzak durmaları gerekiyor. Daha da kıymetlisi bir müziğine güvenip yüksek bir çıkış yakalayacaklarını düşünmeleri, çoklukla mesleklerini bitirme noktasına getirecek kadar hayal kırıklığı yaşatıyor. Yanlış kararlar vermeye sebep oluyor. Müzik pazarlama şirketleriyle çalışmaları da rastgele bir sonucu garanti etmiyor. İstikrar tutturmaları değerli. Kendi dinleyicisini kaybeden sanatkarın yeni kitlelere ulaşması artık kolay değil.” (DHA)