Türk şirketin Etiyopya’da yargı savaşı: Proje 1.7 milyar dolar, dava 1.6 milyar dolar


Yapı Merkezi’nin Etiyopya’da aldığı 1.7 milyar dolarlık tamamlanamayan devasa proje, şimdilerde yargı sürecine sürüklenmiş durumda. Ziyanının tanzimi için tahkim yolunu seçen Yapı Merkezi’nin 500 milyon dolar ziyan ettiği söz ediliyor. Dünya gazetesinden Kerim Ülker’in “Etiyopya ile Türk şirket ortasında milyar dolarlık tahkim savaşı” başlıklı yazısına nazaran, Türk inşaat şirketle­rinin Afrika’daki en değerli temsilcilerin­den biri Yapı Merkezi. Özel­likle Sahra Altı Afrika’da raylı projelerle öne çıkan Yapı Mer­kezi, bu yıl bölgenin birinci elekt­rikli demiryolu projesi olan Tanzanya’daki Darüsselam ve Maragoro kentlerini birleşti­rerek faaliyete almıştı.

SİYASİ KRİZ ÇIKTI, ÇATIŞMALAR BAŞLADI

Ekim ayında da Uganda’daki Mala­ba-Kampala Demiryolu Prp­jesi’nin temelini atan şirke­tin, bölgede bu alanda aldığı milyar dolarlık projelerin birincisi ise Etiyopya idi. 2015 yılında Etiyopya’nın merkezi ve ku­zeyini stratejik Cibuti limanı­na bağlayan hayati bir ulaşım teması olarak öngörülen 447 kilometrelik demir yolu sınırının inşasını üstlenen Ya­pı Mewrkezi, projeyi tamam­lamak üzereyken ülkede 2018 yılında siyasi bir kriz baş gös­terdi ve 2020 yılında da şid­detli çatışmalar başladı.

28 MİLYAR DOLARLIK EKONOMİK ZARAR

Etiyopya’da federal hükü­met ile Tigray Halk Kurtuluş Cephesi (TPLF) ortasındaki yıllar evvel biten savaş yenin­den başlanmıştı. Etiyopya’nın kuzeyindeki Tigray, Amhara ve Afar bölgelerindeki savaşın yarattığı zorluklar nedeniyle Türk şirketi Yapı Merkezi, ça­lışmaları tamamlamadan ül­keden ayrıldığını lokal yöneti­me bildirdi ve bu tezli proje belirsizliğe sürüklendi.

Etiyopya Maliye Bakan­lığı’nın 2023 raporuna nazaran, savaş ülke genelinde yaklaşık 28 milyar dolarlık bir ekono­mik ziyana neden oldu. Mali­ye Bakanı Ahmed Şide, Halk Temsilcileri Meclisi’nde yap­tığı sunumda bu sayının da Etiyopya’nın gayri safi yurt içi hasılasının yüzde 25’in­den fazlasına denk geldiğini söz etti.

TÜRK ŞİRKETİ ZİYANA GİRDİ: PROJE 1.7 MİLYAR DOLAR, DAVA 1.6 MİLYAR DOLAR

Yapı Merkezi’nin aldığı 1.7 milyar dolarlık tamamlana­mayan işte bu devasa proje, şimdilerde yargı sürecine sü­rüklenmiş durumda. Türk şir­keti, ülkeden çekilirken büyük bir maddi kayba girmiş ve Eti­yopya’daki araç ve gereçleri yağmalanmıştı. Yapı Merkezi, ziyanının tanzimi için tahkim yolunu seçerken, zararın 500 milyon dolara ulaştığı tabir ediliyor. Projenin sahibi olan Etiyopya Demiryolları Şirketi (ERC) ise Türk müteahhit Ya­pı Merkezi’ne yönelik Lond­ra’daki Milletlerarası Tahkim Mahkemesi’ne karşı dava açtı. Etiyopya devletinin Türk şir­kete karşı açtığı dava 1.6 mil­yar dolar.

EXİMBANK KREDİ VERDİ, İÇ SAVAŞ ÇIKINCA YARIM KALDI

-Yapı Merkezi Holding’in 42 ayda tamamlaması planlanan 389 kilometre uzunluğundaki Awash Waldia ile Hara Gabaya bölgesi ortasındaki demiryolu, istasyon ve bakım sınırlarıyla 447 kilometreyi bulacaktı. Yapı Merkezi Holding’in inşa edeceği demiryolu çizgisinde, üç terminal istasyonuyla altı orta istasyon yer alacaktı.

-2015’te Amhara Eyaleti’nin Kombolcha kentindeki temel atma merasiminde konuşan Etiyopya Başbakanı Hailemariam Desalegn, demiryolu projesinin yalnızca ülke kentlerini bağlamayacağını, gelecekte Afrika ülkeleriyle de demiryolu ağı kurmayı planladıklarını belirtmişti.

-Türk Eximbank’ın da kredi verdiği projenin yüzde 50’si 2017’de bitmiş ve test sürüşleri başlamıştı. 2020 sonunda büsbütün hizmete girmesi beklenen proje, iç savaş ve çatışmalar nedeniyle tamamlanamadı.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir